Translate this page

ptrues

Search

Geen europese norm voor veiligere vangrail motorrijder


CEN mist historische kans


De huidige geleiderailconstructie wordt ontworpen met het oog op mogelijke ongevallen met (vracht)auto's en dient in voorkomend geval het voertuig zodanig te geleiden dat het risico van letsel bij de inzittenden en bij overige weggebruikers wordt geminimaliseerd.
De geleiderail moet minimaal voldoen aan de CEN-norm EN 1317 (afschermende constructies voor wegen). In de CEN-norm komt de motorfiets niet ter sprake en het construeren van een 'motorvriendelijke' geleiderail (of het toevoegen van een motor vriendelijke aanpassing aan de bestaande rail) is tot nu toe afhankelijk van de welwillendheid (en het beschikbare budget) van wegbeheerders.

Op donderdag 16 juni hield de technische commissie voor wegmeubilair van de CEN haar jaarlijkse vergadering in Stockholm. De ontwerp-norm voor motorrijdersvriendelijke vangrails - die klaar was om over gestemd te worden - werd omgezet in een louter technische specificatie door toedoen van het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Tsjechië, Nederland, Finland, Zweden en Ierland.

De FEMA heeft haar grote teleurstelling kenbaar gemaakt, maar bedankt iedereen die hard heeft gewerkt bij de voorbereiding van wat zou kunnen zijn uitgegroeid tot een mijlpaal in de geschiedenis van de motorrijdersveiligheid. 

Ondanks de inzet van verschillende CEN-afgevaardigden en technische experts in de voorbereiding, was het ontwerp-voorstel voor EN1317-8 niet ingebracht voor de officiële stemming. Erger nog: ondanks de aangenomen resolutie 319 waarin wordt opgeroepen tot een Europese norm, werd het voorstel door commissie TC226 omgezet tot een 'technische specificatie'.

Het EN1317-8 voorstel is gebaseerd op de Spaanse norm voor vangrails, die heeft bewezen efficiënt te zijn: sinds de installatie van goedgekeurde beschermende rails zijn er in Spanje geen dodelijke vangrail-ongevallen of vangrail-ongevallen met zwaargewonden geweest.

FEMA's secretaris-generaal, Aline Delhaye, die al sinds 2008 actief betrokken is geweest bij de voorbereiding van de ontwerp-norm, zegt: "Ik denk dat de CEN-leden een historische kans gemist hebben om de geschiedenis van de motorrijdersveiligheid te verbeteren. Wat er wordt gedaan met deze technische specificatie is een raadsel voor mij. Ik heb mijn twijfels over de legitimiteit van de argumenten van degenen die tegen een Europese norm hebben gestemd."

Hoewel zeer teleurgesteld, FEMA-leden zullen natuurlijk blijven werken aan verbetering van de statistieken, het ondersteunen van onderzoeksprojecten naar betere beschermingssystemen, het vergroten van het bewustzijn over vangrails.

De FEMA en al haar leden (waaronder MAG Nederland) zullen blijven oproepen om te komen tot een Europese norm voor het testen van vangrails waarbij ook de belangen van motorrijders in acht worden genomen.

Bron: FEMA/MAG{jcomments on}

Wij gebruiken cookies om je de volgende keer nog beter te helpen.Welkom! To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information